اکنون تابلو "با پای خود" به استکهلم آمدهاست! پس شما خوانندگان خوب و گرامی نوشتههایم؛ شمایی که همواره میخواستهاید زمستان و سرما و تاریکی سوئد و استکهلم را ببینید، بشتابید که اکنون بهترین فرصت است! تا 22 ژانویه 2012 وقت دارید که در ضمن این تابلو و دیگر آثار رپین و دیگر نقاشان واقعگرا و پیشتاز predvizhniki (предвижники) سدهی نوزدهم روسیه را نیز در نمایشگاهی استثنایی در استکهلم ببینید، و تنها این نمایشگاه نیست، دو نمایشگاه استثنایی دیگر نیز همزمان در استکهلم برپاست: نقاشیهای ترنر، کلود مونه، و تومبلی Turner, Monet, Twombly، سه نقاش بزرگ از سه نسل که به گفتهی برخی کارشناسان سبکی شبیه هم داشتهاند، در موزهی هنرهای مدرن (تا پانزدهم ژانویه)، و نمایشگاه "گنجینهی طلاهای اینکاها"، بالغ بر 300 قطعهی ریز و درشت که از 15 موزهی کشور پرو به امانت گرفتهشده، در سردابهی شپسهولمن Skeppsholmen (تا دوازدهم فوریه).
چنین فرصتی دیگر نخواهید داشت!
این را هم بیافزایم که کسانی را گمان بر این است که برخی چهرههای کندهشده بر طلاهای اینکاها تصویری از فضانوردان پیش از تاریخ است که به زمین آمدهبودند، و بنا بر برخی تئوریهای تازه، شاید انسانهایی بودند که از آیندهی دور و با سفر در زمان به گذشته باز گشته بودند!
در ضمن، بهگفتهی هواشناسی، گرمای ماه نوامبر امسال در استکهلم در پنجاه سال گذشته بیسابقه بوده و دماسنج بالکن خانهی من در تاریکی ساعت چهار بعد از ظهر (!) گرمای هشتونیم درجه را نشان میدهد. بر خلاف سالهای گذشته از برف هم هیچ خبری نیست.
نقاشان روس در موزهی ملی استکهلم.
شمائی که سوئدی میدانید، اینجا دربارهی نمایشگاه نقاشان پیشتاز روس بخوانید.
مونه و دیگران در موزهی هنرهای مدرن.
گنجینهی طلاهای اینکاها.
اینهم آواز بلمکشان وولگا (روایت انگلیسی آن را در انتهای این نوشتهام مییابید).