23 January 2008

سوپ اسفناج

سوئدی‌ها سوپی با اسفناج درست می‌کنند که برای من گواراست. یک موقعی خواستم مشابه آن را بپزم، کمی این‌ور و آن‌ورش کردم، و چیز خوش‌مزه‌تری درآوردم! "اشتباه" کوچکم آن بود که "اختراعم" را در یکی‌دو مهمانی برای دوستان رو کردم، و حالا دیگر دست بردار نیستند! به‌ویژه فرزندان جوان این دوستان مشتریان پروپاقرص سوپ من هستند و مدام پاپی مادرانشان می‌شوند و سوپ اسفناج می‌خواهند! لابد برای کمبود آفتاب و آهن و کلسیوم در این سرزمین است.

تا امروز دستور پخت این سوپ را کم‌وبیش در پرده‌ای از راز نگاه‌داشتم، اما اکنون اینجا منتشرش می‌کنم، و دنیا را چه دیدی، شاید همین امروز و فردا کسی از هم‌وطنان در نیویورک یا جایی دیگر آن را در دکه‌ای به فروش بگذارد و مانند آن "سوپ- نازی" ایرانی در نیویورک (سریال ساین‌فلد) پول و پله‌ای به‌هم بزند. نوش جانش! زحمت من کم‌تر می‌شود!

مواد لازم برای 4 نفر:
یک بسته‌ی 400 گرمی اسفناج ریزکرده‌ی یخ زده (یا اسفناج تازه که خودتان ساطوریش می‌کنید)؛
1 لیتر آب؛
2 قرص جامد آب مرغ یا گوشت (بولیون - یا اگر گوشت و مرغ پخته باشید و آب آن را داشته‌باشید، چه بهتر. در این صورت مقدار آب لازم کم‌تر از یک لیتر است)؛
2 قاشق غذاخوری جعفری ریزکرده (خشک، یا یخ‌زده)؛
2 قاشق غذاخوری شوید ریزکرده (خشک، یا یخ‌زده)؛
2 قاشق غذاخوری پیازچه‌ی ریزکرده gräslök (خشک، یا یخ‌زده)؛
1 عدد پیاز؛
1 پر سیر، یا بیشتر؛
2 قاشق غذاخوری روغن نباتی یا مایع؛
2 عدد زرده‌ی تخم مرغ؛
2 عدد تخم مرغ آب‌پز و سفت؛
نیم دسی‌لیتر کرم فرش Creme Fräsch (ماست هم به‌جای آن قبول است)؛
یک یا دو قاشق غذاخوری آرد برنج (یا هر آرد دیگری که دم دست دارید)؛
2 قاشق غذاخوری زنجفیل تازه‌ی رنده‌شده؛
2 عدد لیموی تازه.

پیاز را ریز کنید، سیر را ورق‌ورق یا له کنید و هر دو را توی قابلمه‌ی سوپ با گرمای ملایم تفت دهید. اگر میل دارید، می‌توانید مقداری قارچ سفید champinjon خردکرده هم به این مخلوط بیافزایید (قارچ را به شکل خام در انتها هم می‌توانید بیافزایید). وقتی‌که این‌ها به اندازه‌ی دلخواه سرخ شدند، زردچوبه‌ی فراوان روی آن‌ها بپاشید و کمی هم بزنید تا زردچوبه هم سرخ شود. اسفناج را روی این مخلوط بریزید و (بعد از آن که اسفناج یخ‌زده آب شد) چند دقیقه‌ای مخلوط را تفت دهید تا اسفناج داغ شود و با زردچوبه و روغن مخلوط شود. سپس آب را روی آن بریزید، قرص یا آب مرغ یا گوشت را با آن مخلوط کنید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه با در بسته آرام بجوشد. سبزی‌های دیگر را توی قابلمه بریزید.

حال زرده‌های تخم‌مرغ و کرم فرش (یا ماست) و آرد برنج را با هم بزنید تا یک‌دست شود و بعد آن را آهسته در سوپی که دیگر نمی‌جوشد (برای آن‌که ماست یا کرم فرش نبُرد) و پیوسته همش می‌زنید بریزید و مخلوط کنید.

در پایان زنجفیل، فلفل، نمک، و آب لیمو به‌اندازه‌ی دلخواه توی سوپ بریزید و بچشید! من گذشته از آب لیموی تازه، مقداری آب لیموی یک‌ویک هم اضافه می‌کنم، زیرا عطر و طعم ویژه‌ی آن را هیچ آب لیموی دیگری ندارد.

سوئدی‌ها نصف تخم مرغ آب‌پز هم توی هر پیاله سوپ می‌اندازند (میگو و سوسیس هم دیده شده!). آنان این سوپ را با نان و پنیر (پنیر لابد برای ایجاد تعادل میان فوسفور و کلسیوم است) می‌خورند. تفاوت سوپ من با سوپ معمولی سوئدی، یا همان راز خوش‌مزه بودن آن، استفاده از زردچوبه‌ی فراوان، زنجفیل فراوان، و آب لیموست.

نوش جان!

6 comments:

Anonymous said...

Shiva jan, akh ke goftid soope esfenaj va aaai delam khast dast pokhte shoma ke har che ma tozih dadim mamanam har bar ye chizi bad tar az dafeye ghabl pokht. :) delam kolli barayetan tang shod. movafagh bashid.

Shiva said...

مرسی شقایق جان. حالا با این دستور پخت امیدوارم هم خودت بتونی بیزیش و هم مامان

Anonymous said...

aliiiiiii bod man dorost kardam hame bah bah chah chah mikardan

Anonymous said...

اقای شیوا عزیز،
اینروزها هر بار که صفحه اول وبلاگ شما را باز کردم که مطلب تلخ و شیرین دیگری از نوشته های شما را بخوانم این عکس سوپ اسفناج شما از پایین صفحه پر خواننده ترین مطالب به بالای صفحه ارتقاع پیدا کرد تا اینکه امشب تصمیم گرفتم که سوپ را بپزم. بسیار عالی بود.مرسی از دستور پخت .من کمی هم لیمو عمانی به ان اضافه کردم، که لیمویی تر شود! با بهترین ارزوها برای سال ۹۱
سارا

Shiva said...

نوش جان، سارا جان! البته لیمو عمانی هم ابتکار خوبیست. از قضا فردا جشن بزرگ نوروز داریم با دوستان و آشنایان و من باید یک دیگ ‏بزرگ از این سوپ بپزم برای جوانان "نسل دوم" که از جمله به شوق این سوپ به مهمانی‌ها می‌آیند. یکی دو بار که غفلت کردم، قهر کردند ‏و با من دعوا کردند که پس سوپ کو؟! دخترم و نامزدش هم هر بار یک ظرف از سوپ با خودشان می‌برند خانه‌شان. خلاصه پدیده‌ای ‏شده‌است.‏

Anonymous said...

شیوا جان اتفاقا من با خواندن این دستور غذا با تغیراتی‌ از آن به عنوان سٔس اسفناج برای ماهی‌ آزاد (لاکس) استفاده می‌کنم. سرخ کردن پیاز، سیر و زردچوبه کاراکتر سٔس را جذاب می‌کند و رنگ خوبی‌ به آن میدهد. من یک سٔس سفید (بشامل) با خامه مخصوص غذا درست می‌کنم اما به جای نمک در آن از آرومات ، بلیونگ سبزیجات،استفاده میکنم و بالانس آن را با فلفل سفید و کمی‌ نمک در صورت نیاز میزان می‌کنم سپس آن معجون سرخ شده ابتکاری تو را اضافه و با کمی‌ کره لطافتش را بیشتر می‌کنم. زنجفیل و تخم مرغ را حذف و لیمو را در کنار سٔس میگذارم . واقعا محشر میشود. کافی‌ است یک فیله لاکس را با کمی‌ فلفل لیمویی (سیترون پپار) و کره در فر‌ با ۲۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه کبابی کنی‌ با این سٔس و سیب زمینی‌ آب‌پز نوش جان کنی‌ آنوقت میفهمی چه خدمتی به بشریت کرده‌ای بویژه اگر قبل از غذا یک پیک از ودکای اسکونه که از ادویه‌های آنیس و فنکل گرفته شده و مخصوص غذای ماهی‌ است بزنی‌ و در میان صرف غذا با شراب سفید از آفریقای جنوبی به نام :

KWV Chardonnay 2009
ادامه دهی‌ بی‌ تردید ( بیر اووزگِ عالمی واردیر اگر میسر اولا) میشود. قربانت بهروز