در آغاز مناظرهی فلسفی احسان طبری، فرخ نگهدار، عبدالکریم سروش، و محمدتقی مصباح یزدی، که در بهار 1360 از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش میشد، قطعهای موسیقی گنجانده بودند که احسان طبری آن را "ترسناک" میدانست و همانگونه که در پیشگفتار کتاب او "از دیدار خویشتن" نوشتهام، از جمله این موسیقی یکی از عوامل نارضایی او از ادامهی شرکت در این مناظرهها بود. ما در آن هنگام نمیدانستیم که آن قطعه چیست و اثر کدام آهنگساز است. اما من امروز میدانم که آن موسیقی آغاز "سنفونی دانته" اثر آهنگساز بزرگ مجار فرانتس لیست است.
شنبهی گذشته 22 اکتبر 2011 دویستمین زادروز فرانتس لیست (1886-1811) Franz Liszt بود و رسانههای جهان برنامههای ویژهای به این مناسبت در آن روز و مدتی پیش و پس از آن داشتهاند و دارند. لیست را همعصران او بیشتر به عنوان پیانیستی اعجوبه میشناختند و کسانی او را بزرگترین پیانیست همهی دورانها دانستهاند. او شاید نخستین نوازندهی پیانو بود که تکنوازیش سالنهای کنسرت موسیقی کلاسیک را پر میکرد. او درست مانند هنرمندان پاپ امروزی در شهرهای گوناگون کنسرت برگزار میکرد، اما بخش بزرگی از درآمد کنسرتهای او صرف امور خیریه میشد. "جنون لیست" چندی همهی اروپا را فرا گرفتهبود، و دختران در کنسرتهای او از شدت هیجان غش میکردند. اما او آثار ماندگار فراوانی نیز آفریده است. او آموزگار پیانو نیز بود. شاگردان برجستهای تربیت کرد، و در سالهای پایانی زندگیش به رایگان درس پیانو میداد.
خاندان لیست همه نوازندگانی چیرهدست و از دیرباز در خدمت خاندان اشرافی استرهازی بودند. پدر او با آهنگسازان بزرگی چون هایدن و بیتهوفن دوست بود. دختر لیست نیز به ازدواج هانس فون بولوو Hans von Bülow در آمد که یکی از بزرگترین رهبران ارکستر عصر خود بود، اما این دختر چندی بعد عاشق ریشارد واگنر دیگر آهنگساز بزرگ آن زمان شد، و به همسری او در آمد.
آثار ارکستری لیست اغلب "برنامهای" هستند، یعنی داستانی را تعریف میکنند و او را مخترع فورمی بهنام "پوئم سنفونیک" میدانند. او در حوالی پنجاه سالگی و پس از مرگ غمانگیز یک پسر و یک دخترش به دینداری روی آورد، در دیری در نزدیکی رم پناه جست، مراحلی چند از رهبانیت را پیمود و او را "پدر لیست" مینامیدند (آقای عزیز معتضدی در نوشتهی خود در سایت بیبیسی دیندار شدن لیست را بهخطا سی سال به عقب بردهاند و به یک شکست عشقی او ارتباط دادهاند). شاید از همینجا بود که گردانندگان مناظرهی تلویزیونی در جمهوری اسلامی دیر "بانوی روساریو" Madonna del Rosario را همارز با حوزهی علمیهی قم و "پدر لیست" را معادل "حجتالاسلام لیست" گرفتند و موسیقی او را برای آرم مناظره مناسب یافتند؟ بهویژه آن که "سنفونی دانته" با همان ترتیب کمدی الهی اثر دانته با بخش "دوزخ" آغاز میشود، و گردانندگان برنامه که آن را در واقع مناظرهای میان ایمان و الحاد میدانستند، شاید تصویر دوزخ را بر الحاد منطبق میکردند و میخواستند طبری و نگهدار ملحد را با آتش دوزخ بترسانند؟ نیز باید به لیست آفرین گفت که چنان تصویری از دوزخ ترسیم کردهاست که احسان طبری بی آن که از موضوع اثر آگاه باشد، آن را "ترسناک" مییافت.
برخی از آثار لیست به مذاق سران حزب نازی آلمان نیز خوش آمدهبود. این آثار را در رادیوهای آلمان نازی پیوسته پخش میکردند و در کنسرتها اجرا میکردند. اما برخی از آگاهان امروزه میگویند که بهجای محکوم کردن لیست، واگنر، و برخی دیگر که آثارشان در آلمان نازی یا جاهای دیگر مورد سوءاستفاده قرار میگرفت، یا به قول امروزیها "استفادهی ابزاری" از آنها میشد، وقت آن است که این لجنها را از آثار آنان بزداییم و موسیقی بیهمتای آنان را بار دیگر به مقام درخورشان برسانیم. لیست هرگز کشیش نشد، "حجتالاسلام" نبود، و دهها سال پیش از پیدایش نازیسم از جهان رفت. بنابراین آثار او را باید به عنوان شاهکارهای انسانی هنرمند و نیکوکار شنید، و نه به عنوان آرم رادیوهای آلمان نازی یا برنامهای در سیمای جمهوری اسلامی.
معروفترین آثار لیست راپسودیهای مجار (بهویژه شماره 2)، و کنسرتوی پیانوی شماره 1 اوست.
"دوزخ" را در این نشانی بشنوید همراه با تصاویری (هرچند قدری تار) از شاهکارهای گراورسازی گوستاو دوره که برای کتاب کمدی الهی ساختهبود. در نوجوانی کتاب کمدی الهی دانته به ترجمهی شجاعالدین شفا را که پدرم خریدهبود ورق میزدم و ساعتها در جزئیات این شاهکارهای گوستاو دوره غرق میشدم. نمونههایی از کارهای او را زیر نام او در ویکیپدیا ببینید.
پیشگفتار کتاب "از دیدار خویشتن" نوشتهی احسان طبری.
متن (کمی درهم ریخته از) مناظرههای تلویزیونی طبری و دیگران.
خاطرهی خسرو صدری و خاطرهی مهدی فتیپور از مناظرههای تلویزیونی.
شنبهی گذشته 22 اکتبر 2011 دویستمین زادروز فرانتس لیست (1886-1811) Franz Liszt بود و رسانههای جهان برنامههای ویژهای به این مناسبت در آن روز و مدتی پیش و پس از آن داشتهاند و دارند. لیست را همعصران او بیشتر به عنوان پیانیستی اعجوبه میشناختند و کسانی او را بزرگترین پیانیست همهی دورانها دانستهاند. او شاید نخستین نوازندهی پیانو بود که تکنوازیش سالنهای کنسرت موسیقی کلاسیک را پر میکرد. او درست مانند هنرمندان پاپ امروزی در شهرهای گوناگون کنسرت برگزار میکرد، اما بخش بزرگی از درآمد کنسرتهای او صرف امور خیریه میشد. "جنون لیست" چندی همهی اروپا را فرا گرفتهبود، و دختران در کنسرتهای او از شدت هیجان غش میکردند. اما او آثار ماندگار فراوانی نیز آفریده است. او آموزگار پیانو نیز بود. شاگردان برجستهای تربیت کرد، و در سالهای پایانی زندگیش به رایگان درس پیانو میداد.
خاندان لیست همه نوازندگانی چیرهدست و از دیرباز در خدمت خاندان اشرافی استرهازی بودند. پدر او با آهنگسازان بزرگی چون هایدن و بیتهوفن دوست بود. دختر لیست نیز به ازدواج هانس فون بولوو Hans von Bülow در آمد که یکی از بزرگترین رهبران ارکستر عصر خود بود، اما این دختر چندی بعد عاشق ریشارد واگنر دیگر آهنگساز بزرگ آن زمان شد، و به همسری او در آمد.
آثار ارکستری لیست اغلب "برنامهای" هستند، یعنی داستانی را تعریف میکنند و او را مخترع فورمی بهنام "پوئم سنفونیک" میدانند. او در حوالی پنجاه سالگی و پس از مرگ غمانگیز یک پسر و یک دخترش به دینداری روی آورد، در دیری در نزدیکی رم پناه جست، مراحلی چند از رهبانیت را پیمود و او را "پدر لیست" مینامیدند (آقای عزیز معتضدی در نوشتهی خود در سایت بیبیسی دیندار شدن لیست را بهخطا سی سال به عقب بردهاند و به یک شکست عشقی او ارتباط دادهاند). شاید از همینجا بود که گردانندگان مناظرهی تلویزیونی در جمهوری اسلامی دیر "بانوی روساریو" Madonna del Rosario را همارز با حوزهی علمیهی قم و "پدر لیست" را معادل "حجتالاسلام لیست" گرفتند و موسیقی او را برای آرم مناظره مناسب یافتند؟ بهویژه آن که "سنفونی دانته" با همان ترتیب کمدی الهی اثر دانته با بخش "دوزخ" آغاز میشود، و گردانندگان برنامه که آن را در واقع مناظرهای میان ایمان و الحاد میدانستند، شاید تصویر دوزخ را بر الحاد منطبق میکردند و میخواستند طبری و نگهدار ملحد را با آتش دوزخ بترسانند؟ نیز باید به لیست آفرین گفت که چنان تصویری از دوزخ ترسیم کردهاست که احسان طبری بی آن که از موضوع اثر آگاه باشد، آن را "ترسناک" مییافت.
برخی از آثار لیست به مذاق سران حزب نازی آلمان نیز خوش آمدهبود. این آثار را در رادیوهای آلمان نازی پیوسته پخش میکردند و در کنسرتها اجرا میکردند. اما برخی از آگاهان امروزه میگویند که بهجای محکوم کردن لیست، واگنر، و برخی دیگر که آثارشان در آلمان نازی یا جاهای دیگر مورد سوءاستفاده قرار میگرفت، یا به قول امروزیها "استفادهی ابزاری" از آنها میشد، وقت آن است که این لجنها را از آثار آنان بزداییم و موسیقی بیهمتای آنان را بار دیگر به مقام درخورشان برسانیم. لیست هرگز کشیش نشد، "حجتالاسلام" نبود، و دهها سال پیش از پیدایش نازیسم از جهان رفت. بنابراین آثار او را باید به عنوان شاهکارهای انسانی هنرمند و نیکوکار شنید، و نه به عنوان آرم رادیوهای آلمان نازی یا برنامهای در سیمای جمهوری اسلامی.
معروفترین آثار لیست راپسودیهای مجار (بهویژه شماره 2)، و کنسرتوی پیانوی شماره 1 اوست.
"دوزخ" را در این نشانی بشنوید همراه با تصاویری (هرچند قدری تار) از شاهکارهای گراورسازی گوستاو دوره که برای کتاب کمدی الهی ساختهبود. در نوجوانی کتاب کمدی الهی دانته به ترجمهی شجاعالدین شفا را که پدرم خریدهبود ورق میزدم و ساعتها در جزئیات این شاهکارهای گوستاو دوره غرق میشدم. نمونههایی از کارهای او را زیر نام او در ویکیپدیا ببینید.
پیشگفتار کتاب "از دیدار خویشتن" نوشتهی احسان طبری.
متن (کمی درهم ریخته از) مناظرههای تلویزیونی طبری و دیگران.
خاطرهی خسرو صدری و خاطرهی مهدی فتیپور از مناظرههای تلویزیونی.
1 comment:
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6381311,00.html
Post a Comment