13 January 2019

بدرود سایت شخصی!‏

بیست سال پیش هنوز چیزهایی به نام «وبلاگ»، فیسبوک، و حتی جی‌میل وجود نداشتند. تایپ ‏فارسی در صفحه‌های اینترنتی در عمل غیر ممکن بود، و در «وورد» متعلق به مایکروسافت با ‏دشواری بسیار و با نصب «قلم»های اضافی صورت می‌گرفت. ارزان‌ترین واژه‌پرداز فارسی برای ‏کامپیوترهای خانگی موجودی ناقص‌الخلقه به‌نام «واژه‌نگار فارسی» بود که روی واژه‌پرداز عربی ‏‏«الکاتب» بنا شده‌بود، کار کردن با آن شکنجه‌ای هستی‌سوز بود، کدگذاری آن با هیچ نرم‌افزار ‏دیگری همخوانی نداشت و نمی‌شد متن تایپ‌شده با «واژه‌نگار» را در وب منتشر کرد و هنوز ‏نمی‌توان آن متن‌ها را به فورمت نرم‌افزار دیگری تبدیل کرد (جز به ‏Adobe Acrobat‏) یا در نرم‌افزار ‏دیگری باز کرد و خواند. این‌جا و آن‌جا خبرهایی از پیدایش «وبلاگ فارسی» به گوش می‌رسید که ‏حسین درخشان و شاید یکی دو نفر دیگر پیشگامان آن بودند. اما آن وبلاگ‌ها هنوز هزینه داشت، ‏هر چند نه چندان زیاد.‏

گشتم و شرکت‌های اینترنتی پیدا کردم که فضای رایگان برای انتشار هوم‌پیج ارائه می‌دادند، و با ‏کمک ‏MS Front Page‏ یک سایت شخصی ساختم و منتشر کردم. متن‌های فارسی را با «واژه‌نگار» ‏نوشتم، از آن‌ها تصویر برداشتم، و تصویرها را در آن سایت گذاشتم.‏

آن سایت در طول ۲۰ سال چند بار جابه جا شد و نشانی عوض کرد، تا آن که در ۱۵ سال اخیر در ‏سرورهای شرکت تلفن و اینترنت ‏ComHem‏ قرار گرفت. اکنون این شرکت اعلام کرده‌است که دیگر ‏فضایی برای انتشار سایت شخصی در اختیار مشترکان خود نمی‌گذارد، و در پایان ماه فوریه ‏سایت‌های شخصی همه‌ی مشترکان را پاک می‌کند!‏

من اغلب نوشته‌هایم را در فورمت پ.د.اف در آن سایت می‌گذاشتم و از وبلاگ یا از فیسبوک به ‏آن‌ها لینک می‌دادم. اکنون باید بنشینم و همه را جابه‌جا کنم. سایت دیگری نمی‌سازم و به گمانم ‏وبلاگ و فیسبوک کافی‌ست.‏

پی‌نوشت:

نشستم و سایت تازه‌ای درست کردم!‏ در این نشانی: http://shiva.ownit.nu/index.htm

4 comments:

محمد ا said...

آشنایی من با شما از همان سایت شروع شد. مطالب باارزشی آنجا هست که امیدوارم کماکان در دسترس عموم بگذارید. شاد باشید، محمد

Anonymous said...

Dear Shiva,

I did not exactly get it. Are the material on THIS site going to be available in the other site or not? Material in this site are useful for reference. Please state clearly if they are going to go awayor be available somewhere else?

Thank you,

Khosro.

Sorry for not using Farsi, it is still painful to use it on my system. But you can respond in Farsi or English as you wish or ignore if my question is irrevalent!

Shiva said...

خسرو گرامی، سپاسگزارم از مهر شما. آن نوشته‌ها نابود نمی‌شوند. کپی همه‌ی آن‌ها را دارم. از پایان فوریه بازنشسته و خانه‌نشین می‌شوم و آنگاه آن دسته از نوشته‌هایی را که از این وبلاگ لینک داده‌ام به جای دیگری منتقل می‌کنم تا لینک‌ها همچنان کار کنند، و نیز قصد دارم همه را در کتابچه‌هایی حاوی مجموعه‌ی نوشته‌هایم گرد آورم و در اختیار علاقمندان قرار دهم

Anonymous said...

جناب شیوا،

سپاس از پاسخ جناب! امیدوارم "تمامی‌" مطالب این سایت حفظ شود و قبل از پایان مهلت جای آن اطلاع داده شود. این مطالب از لحاظ تاریخی‌، بخصوص آنانی‌ که در باره تجارب جنابعالی و در باره حزب توده و شوروی است بسیار مفید و تاریخی‌ ا‌ند.

با تشکر،

خسرو