در هفتههای اخیر کس یا کسانی در تاریکی یا از پشت بهسوی مردم شهر مالمو در سوئد تیر انداختهاند و تعدادی را کشته و زخمی کردهاند. پلیس بهتازگی فاش کرد که همهی کسانی که هدف تیراندازیها بودهاند، خارجیتباراند و در بسیاری از این تیراندازیها که از بیش از یک سال پیش آغاز شده، از یک اسلحه استفاده شدهاست. خبرها و گزارشها از شهر مالمو فضایی تیره و تار و مردمانی خشمگین و ترسیده تصویر میکند. این وضع بهناگزیر همه را بهیاد سالهای 1991 و 92 و "مرد لیزری" میاندازد.
یون آئوسونیوس John Ausonius در آن سالها در استکهلم و اوپسالا بهسوی یازده خارجیتبار تیراندازی کرد، چند تن از آنان را بهشدت زخمی و برای همیشه معلول کرد، و یک ایرانی بهنام جمشید رنجبر را کشت. او در آغاز تفنگی با نشانهروی لیزری داشت و قربانیانش پیش از تیر خوردن دایرهای با نور سرخ روی تن خود میدیدند و از همین رو نام "مرد لیزری" به او دادهشد.
ماه نوامبر 1991، آنگاه که جمشید رنجبر کشتهشد، سرد و تاریک بود. اندوه و دلهره نیز دلها را تاریک میکرد. حتی شمع افروختن در محل تیر خوردن جمشید بیرون خوابگاه دانشجویی، یا تظاهرات و راهپیمایی با مشعل نیز روشنایی و گرمایی بر دلها نمیتابانید. لبها همه دوخته بود و پرسشهایی پیوسته در سرها میچرخید: آخر چرا؟ این "مرد لیزری" چه میخواهد؟ چرا میخواهد خارجیان را بکشد؟
اعتراضها شد. بلندپایگان دولت و جامعهی سوئد بیانیهها دادند، از خارجیتباران پشتیبانی کردند، در تظاهرات شرکت کردند. مدیر عامل اتوموبیلسازی وولوو گفت که بدون خارجیتباران کارخانهی او میخوابد، و رانندگان خارجیتبار اتوبوسهای شهری و مترو با یک اعتصاب پنج دقیقهای در ظهر روزی نشان دادند که بدون آنان جامعه از حرکت میایستد. امیر حیدری که به هزاران ایرانی کمک کردهبود تا به سوئد مهاجرت کنند (و اکنون به همین علت در زندان بهسر میبرد) اعلام کرد که میخواهد یک کشتی کرایه کند و همهی ایرانیان را از سوئد ببرد و نامنویسی از داوطلبان ترک سوئد را آغاز کرد. کسی دیگر همهی خارجیان را فراخواند تا در روز و ساعت معینی هر جا که هستند یک ساعت دست از کار بکشند، و بسیاری از این فراخوان پشتیبانی کردند.
من اما با چنین اعتصابی موافق نبودم. در آن روز و ساعت رئیسم به اتاقم آمد و آرام و همدردانه پرسید: تو اعتصاب نمیکنی؟ گفتم: نه! در عوض دو بار شدیدتر کار میکنم تا نشان دهم که کار من تأثیر دارد. سپاسگزارانه و حقشناسانه گفت: آفرین! این هم خود راهیست برای نشان دادن مفید بودن - به شکل مثبت.
همکاران، این سوئدیهای ساکت و خجالتی، بر گردم میچرخیدند، هوا را به درون سینه میکشیدند تا دهان بگشایند و جملهای از همدردی بگویند، اما دهانشان باز نمیشد. با این همه همین رفتارشان کافی بود تا دریابم که آنان با مرد لیزری موافق نیستند، و همین دلداریم میداد. مرد لیزری اما همچنان در تاریکیها قربانیان خود را شکار میکرد. فضای بسیار بدی بود. خنده از لبها گریختهبود؛ گرما از دلها رفتهبود: چه کنیم؟ رانده از میهن خود، گریخته از شوروی، آیا سوئد را هم ترک کنیم؟ به کجا برویم؟ آیا خود را در خانه زندانی کنیم؟ تا کی؟
آئوسونیوس سرانجام در ماه ژوئن 1992 به دام افتاد و به حبس ابد محکوم شد. یک فیلم مستند، و یک سریال تلویزیونی ارزشمند نیز روی این داستان ساختهاند (Lasermannen را در www.imdb.com بجوئید). باشد که مرد لیزری بی لیزر مالمو را نیز هر چه زودتر به دام اندازند. همین دیروز ده تیراندازی در مالمو به پلیس گزارش شده، اما پلیس تنها یک مورد را تأیید کرده است: بهسوی دکان خیاطی و آرایشگاه ناصر یزدانپناه تیراندازی شد، ناصر که ساعتی پیش در تظاهرات اعتراض به خارجیستیزی شرکت کردهبود، بیرون آمد، مردی به او حمله کرد، زخمیش کرد و سپس با دوچرخه گریخت (منبع خبر). آئوسونیوس نیز برای تأمین باختهای خود در قمار به بانکها دستبرد میزد و سپس با دوچرخه میگریخت.
دلم با شما خارجیتباران مالموست.
یون آئوسونیوس John Ausonius در آن سالها در استکهلم و اوپسالا بهسوی یازده خارجیتبار تیراندازی کرد، چند تن از آنان را بهشدت زخمی و برای همیشه معلول کرد، و یک ایرانی بهنام جمشید رنجبر را کشت. او در آغاز تفنگی با نشانهروی لیزری داشت و قربانیانش پیش از تیر خوردن دایرهای با نور سرخ روی تن خود میدیدند و از همین رو نام "مرد لیزری" به او دادهشد.
ماه نوامبر 1991، آنگاه که جمشید رنجبر کشتهشد، سرد و تاریک بود. اندوه و دلهره نیز دلها را تاریک میکرد. حتی شمع افروختن در محل تیر خوردن جمشید بیرون خوابگاه دانشجویی، یا تظاهرات و راهپیمایی با مشعل نیز روشنایی و گرمایی بر دلها نمیتابانید. لبها همه دوخته بود و پرسشهایی پیوسته در سرها میچرخید: آخر چرا؟ این "مرد لیزری" چه میخواهد؟ چرا میخواهد خارجیان را بکشد؟
اعتراضها شد. بلندپایگان دولت و جامعهی سوئد بیانیهها دادند، از خارجیتباران پشتیبانی کردند، در تظاهرات شرکت کردند. مدیر عامل اتوموبیلسازی وولوو گفت که بدون خارجیتباران کارخانهی او میخوابد، و رانندگان خارجیتبار اتوبوسهای شهری و مترو با یک اعتصاب پنج دقیقهای در ظهر روزی نشان دادند که بدون آنان جامعه از حرکت میایستد. امیر حیدری که به هزاران ایرانی کمک کردهبود تا به سوئد مهاجرت کنند (و اکنون به همین علت در زندان بهسر میبرد) اعلام کرد که میخواهد یک کشتی کرایه کند و همهی ایرانیان را از سوئد ببرد و نامنویسی از داوطلبان ترک سوئد را آغاز کرد. کسی دیگر همهی خارجیان را فراخواند تا در روز و ساعت معینی هر جا که هستند یک ساعت دست از کار بکشند، و بسیاری از این فراخوان پشتیبانی کردند.
من اما با چنین اعتصابی موافق نبودم. در آن روز و ساعت رئیسم به اتاقم آمد و آرام و همدردانه پرسید: تو اعتصاب نمیکنی؟ گفتم: نه! در عوض دو بار شدیدتر کار میکنم تا نشان دهم که کار من تأثیر دارد. سپاسگزارانه و حقشناسانه گفت: آفرین! این هم خود راهیست برای نشان دادن مفید بودن - به شکل مثبت.
همکاران، این سوئدیهای ساکت و خجالتی، بر گردم میچرخیدند، هوا را به درون سینه میکشیدند تا دهان بگشایند و جملهای از همدردی بگویند، اما دهانشان باز نمیشد. با این همه همین رفتارشان کافی بود تا دریابم که آنان با مرد لیزری موافق نیستند، و همین دلداریم میداد. مرد لیزری اما همچنان در تاریکیها قربانیان خود را شکار میکرد. فضای بسیار بدی بود. خنده از لبها گریختهبود؛ گرما از دلها رفتهبود: چه کنیم؟ رانده از میهن خود، گریخته از شوروی، آیا سوئد را هم ترک کنیم؟ به کجا برویم؟ آیا خود را در خانه زندانی کنیم؟ تا کی؟
آئوسونیوس سرانجام در ماه ژوئن 1992 به دام افتاد و به حبس ابد محکوم شد. یک فیلم مستند، و یک سریال تلویزیونی ارزشمند نیز روی این داستان ساختهاند (Lasermannen را در www.imdb.com بجوئید). باشد که مرد لیزری بی لیزر مالمو را نیز هر چه زودتر به دام اندازند. همین دیروز ده تیراندازی در مالمو به پلیس گزارش شده، اما پلیس تنها یک مورد را تأیید کرده است: بهسوی دکان خیاطی و آرایشگاه ناصر یزدانپناه تیراندازی شد، ناصر که ساعتی پیش در تظاهرات اعتراض به خارجیستیزی شرکت کردهبود، بیرون آمد، مردی به او حمله کرد، زخمیش کرد و سپس با دوچرخه گریخت (منبع خبر). آئوسونیوس نیز برای تأمین باختهای خود در قمار به بانکها دستبرد میزد و سپس با دوچرخه میگریخت.
دلم با شما خارجیتباران مالموست.
2 comments:
جای تاسف و نگرانی دارد. اروپایی هایی که به همه جای دنیا مهاجر فرستادند، امریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و نیوزیلند، افریقا و آسیا، تحمل دیدن مردمان دیگر را در کشور خودشان ندارند. خیلی از مردمان مهاجر به دلیل سیاست های همین کشورهای اروپایی ناچار به جلای وطن شده اند. مگر می شود تاریخ معاصر افغانستان را جدای از سیاست های اروپا فهمید؟ یا تاریخ ایران را؟ یا عراق را؟ ما همه چشممان به اروپاست که چطور با این بحران اخیر کنار می آیند. شاد باشید، م
شيوای عزيز،
شايد برای خوانندگان جالب باشد که بدانند مرد ليزری خودش از خانواده ای مهاجر (آلمانی و سوئيسی) بود و در مدرسه به دليل موی سياه و چشمان قهوه ای مورد تمسخر و تحقير قرار می گرفت ...
Post a Comment